DESSA DIALEKTER!

Nämen hejsan!

Igår for jag ju till Köping för att träffa doktorn min. Det hela gick väldigt bra, men jag fick nya mediciner. Mer mediciner än förut till och med samt att jag ska äta såna där fiskolje-tabletter. Hua! Men som sagt, det gick bra.
Jag började fundera lite över pappas dialekt. Igår när vi steg in hos doktorn så började pappa prata om vädret. (Vuxet värre!)

P: "Ja, när vi börja' köra hemifrån så snöijge de'."
D: "Jaha..." *förstår ingenting*
P: "Ja, de' snöige' hur mycket som helst hemma, men här ä' de inge'"
D: "Jaa.. det är möjligt." *tveksam*
P: "Hemma är det minst 1,5 dm men här är det ju vår!"
D: "Jaha! Jojo, det stämmer!" *fattade*


Det komiska med detta var att pappa bara en halvtimme skrattade över en mans dialekt. Mannen kom ifrån någonstans lite utanför Köping.

P: "Jo, man fick verkligen lyssna för att förstå - vilken jäkla dialekt!"
Däremot när jag sa åt pappa att flö'e på sig så fattade han ingenting..

Kommentarer
Postat av: laijna

Ha en bra dag :D

2008-03-09 @ 15:13:48
URL: http://laijnloo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0