SALT OCH DRAGON - BETYG

Då var det dags för att salta och förstöra maten med dragon igen. Och nej, för er som inte förstår, detta handlar inte om matlagning. Nej, det är dags för vad vi i vardagligt språk kallar hissa och dissa. *rixfm's "hissa och dissa"-signatur*

Dagens salt: betyg
Dagens dragon: betyg

*mystiskt*

Betyg i all ära. Det finns ju både för- och nackdelar med dem. En fördel är om de ser bra ut. Om inte, så... ja!
Betyg kan vara bra när man vill veta var man står i ämnet i fråga. Då kan man sen bestämma och lägga upp hur mycket tid man vill lägga ned i ämnet.
Betyg är ju väldigt kul också (för det mesta). Jag kommer ihåg när jag fick de första i 8:an. Det var nervöst och naglarna blev en halv centimeter kortare efter all nervositet-nagel-bitning den dagen. Ja, vissa bet ju inte på naglarna. Några stod kanske stod vid rökrutan, vad vet jag. I alla fall. Det vita kuvertet, papperet som låg inuti. Spänningen. Man hörde nästan trumvirvlar. Så har det fortsatt ända fram tills mina senaste betyg i 9:an. Då såg allt bra ut, väldigt bra.

Men stressen innan. Stressen och pressen på sig själv. Att man verligen  m å s t e  klara sina mål, annars går framtiden åt helvete. Så känns det varje gång och så känns det nu för mig. Det är Matematik B som jävlas för mig. Jag vill ha minst VG, och vägen dit känns lång.
Något som är värt att tillägga är att de funderar på att ungdomarna ska få första betygen tidigare än 8:an. Det kan jag inte hålla med om. De menar att barnen får längre tid att förbättra betygen inför gymnasiet. Det är väl kanske rätt, men ska barnen få utså ett par år till av denna stress och press? Då tror jag att det skulle vara bäst med något "preliminärt betyg" eller liknande.



En liten mini-dragon: solen som bländar mig i ögonen just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0