MÄNNISKANS TENDENS ATT STOPPA SAKER I MUNNEN

Jag har under några dagars tid funderat över instinkter. T.ex. den hos hundar. Vissa hundar brukar ju t.ex. trampa i sin bädd innan de lägger sig. Tydligen ska det bero på att de förr (lååångt förr) kontrollerade att det inte fanns några ormar där de skulle sova.
Så började jag frundera på mänskliga instinkter, men de få jag har kommit fram till har inte varit nog intressanta.
SÅ HÄNDE DET! När jag för några minuter sedan duschade så ploppade det upp i min hjärna. Något som jag anser är intressant.

Det börjar när man är liten. Intresset för att stoppa saker i munnen. Nyfikenheten, framförallt. En vanlig variant är ju att äta snor. Jag har också hört om barn som ätit bajs, maskar, kryp, lego, sand, lim... sammanfattat; allt möjligt! Ser barn en legobit (litet "äldre" barn) så vet de ju att det inte är mat. Men ändå spärras ögonen upp och legobiten fokuseras. Deras lite smått darriga händer (av nervositeten) tar upp biten och för den mot munnen - och stoppar in den! Varför gör de så?
När man blir lite äldre, vid typ 10-11 års ålder, kan det röra sig om andra saker. Korkade saker. Ett exempel ser vi i Emil i Lönneberga när Emil stoppar sin 5-öring i munnen. Varför?

Sen så kommer vi ju upp i tonåren. Jag har hört tonåringar som svalt nålar (!?), pennor, småsaker etc. Det låter ju inte normalt, men ändå gör de så. Det är något med nyfikenheten. Vad händer när jag stoppar en penna i munnen?
Litet längre fram i tonåren handlar det om andra saker. Oralsex, kan det ha något med detta att göra?
Och jag vet inte vad man stoppar i munnen när man är vuxen, men något lär det vara.. (?)

Så varför har vi denna, ska vi kalla det, instinkt att stoppa saker i munnen? Egentligen så ska man ju bara hä in mat i kakhålet och inte så mycket annat. Så varför har människan denna nyfikenhet att stoppa mer saker än nödvändigt i munnen? Det är en bra fråga, typ en sådan som håller en vaken om natten. Något måste det ju vara. Och i såna fall - var kommer denna instinkt ifrån? Var har den sitt ursprung?

Jag är väldigt intresserad av vettiga svar (om det finns sådana), åsikter och funderingar om detta. Har någon annan än jag tänkt på detta? Ni kan antingen kommentera eller höra av er på bondlurkius.blogg@hot....


Tack och bock!

Kommentarer
Postat av: Jocke

Jag skulle gissa att det härstammar från den tiden då vi inte hade armar utan krälade runt på marken. Vårat enda val om vi ville prova på något nytt då var att stoppa in det i munnen, gick det att svälja så var det mat och vi blev lyckliga. Och vem vill inte bli lycklig!
Detta är naturligtvis den okristerliga gissningen på varför vi envisas med att stoppa in saker där dom inte hör hemma. =)

2008-01-24 @ 09:58:14
URL: http://brodalen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0